Katedra ocelových a dřevěných konstrukcí se orientuje na výzkum v oboru ocelových a dřevěných konstrukcí, zejména průmyslových, inženýrských a občanských staveb, technologických konstrukcí a staveb silničních a železničních mostů. Řeší spřažené konstrukce, tenkostěnné konstrukce, navrhování styčníků a chování konstrukcí za požáru. Dalším předmětem výzkumu je mechanické chování dřeva a dřevostavby a konstrukce ze skla a hliníku. Katedra zajišťuje výuku předmětů bakalářského, magisterského a doktorandského studijního programu ve zmíněných oblastech, spolupracuje na řešení složitých úkolů stavební praxe a podílí se na normalizační činnosti.
Laboratoř katedry slouží výuce i výzkumu v oblasti technologie výroby ocelových a dřevěných konstrukcí a mechanického zkoušení materiálů, konstrukčních prvků a konstrukcí. Laboratoř je akreditována pro mechanické zkoušky kovů a svarů.
Katedra ocelových a dřevěných konstrukcí, Fakulta stavební ČVUT v Praze
Předmět činnosti
- Výuka navrhování ocelových, dřevěných a spřažených konstrukcí, zejména průmyslových, inženýrských a občanských staveb, technologických konstrukcí a staveb silničních a železničních mostů
- Výzkum a výuka skleněných, tenkostěnných, hliníkových a nerezových konstrukcí, navrhování styčníků a chování konstrukcí při požáru
- Poradenská činnost, řešení specializovaných úkolů stavební praxe a expertní posudky, prohlídky, diagnostický průzkum, dlouhodobý monitoring, numerická analýza a přepočty zatížitelnosti mostů
- Normalizační činnost na evropské a národní úrovni
- Mechanické zkoušení materiálů a konstrukčních prvků v akreditované laboratoři
Spolupráce s firmami a institucemi
Katedra úzce spolupracuje na výzkumných projektech s Ministerstvem dopravy, Ministerstvem vnitra, GŘ HZS ČR a TÚPO, a dalšími institucemi a firmami. V oblasti navrhování a zkoušení konstrukcí s firmami Ruukki CZ, Skala a Vít, Excon, Metrostav divize 3, Firesta, Bova a s firmou IDEA StatiCa na vývoji softwarové podpory. Pracovníci katedry se společně s kolegy z partnerských univerzit v Evropě podílí na přípravě evropských návrhových norem na ocelové a dřevěné konstrukce v projektových týmech návrhových norem druhé generace. Pro průmyslové partnery je katedra schopna zajistit komplexní služby od numerických analýz, experimentálního výzkumu a ověření po dlouhodobé sledování konstrukce.
Pracovníci katedry jsou držiteli řady oprávnění:
- autorizace v oboru mosty a inženýrské konstrukce, statika a dynamika staveb,
- oprávnění k výkonu hlavních a mimořádných prohlídek mostních objektů pozemních komunikací,
- osvědčení k výkonu běžných prohlídek mostních objektů pozemních komunikací,
- oprávnění k provádění průzkumných a diagnostických prací souvisejících s výstavbou, opravami, údržbou a správou pozemních komunikací – provádění diagnostického průzkumu silničních objektů a zatěžovacích zkoušek mostů.
Vědecko-výzkumná a expertní činnost
Výzkum pracovníků na katedře pokrývá oblast ocelových, dřevěných, ocelobetonových a dřevobetonových spřažených, skleněných, tenkostěnných, hliníkových a nerezových konstrukcí, navrhování styčníků a lešení a posouzení chování konstrukcí při požáru. Dále je zaměřen na vývoj konstrukčních prvků z kompozitních materiálů, predikčních metod poruch konstrukcí, zvýšení bezpečnosti staveb a optimalizaci využití materiálů v konstrukcích. Katedra nabízí poradenskou činnost a řešení specializovaných úkolů stavební praxe, expertní posudky a prohlídky konstrukcí. Dále provádění mechanických zkoušek materiálů a konstrukčních prvků v akreditované laboratoři. Experti katedry mají v projektových týmech a komisích možnost pracovat na druhé generaci evropských návrhových norem na ocelové, dřevěné a skleněné konstrukce.
Nabízíme
EXPERTNÍ A KONZULTAČNÍ ČINNOST
- zpracování odborných studií a posudků v oblasti mostního stavitelství, nezávislé posudky a kontrola projektové dokumentace a statických výpočtů,
- výkon supervize při přípravě či realizaci staveb,
- hodnocení konstrukcí z hlediska LCC a LCA.
EXPERIMENTÁLNÍ ČINNOST
- zatěžovací zkoušky mostů – statické, dynamické, provádění modální analýzy, včetně návrhu zkoušek a vyhodnocení,
- dlouhodobé statické i dynamické monitorování mostů a konstrukcí – návrh koncepce, sběr dat a vyhodnocení,
- materiálové zkoušky oceli, betonu i jiných materiálů,
- laboratorní i in-situ měření stavebních konstrukcí klasickými technologiemi,
- bezkontaktní měření deformací a přetvoření systémem digitální korelace obrazu VIC-3D,
- návrh, provedení a vyhodnocení komplexních experimentů a experimentálního vývoje v oblasti mostů, se zázemím Experimentálního centra FSv ČVUT.
NUMERICKÉ ANALÝZY
- statické posudky a analýzy, včetně dynamických výpočtů,
- přepočty zatížitelnosti silničních a železničních mostů a lávek – hodnocení existujících konstrukcí,
- posudky interakce most – kolej,
- komplexní geometricky a materiálově nelineární numerické simulace.
DIAGNOSTICKÉ PRŮZKUMY MOSTŮ
- provádění hlavních, mimořádných a běžných prohlídek mostů,
- diagnostické průzkumy ocelových mostů – materiálové průzkumy, tvrdoměrné zkoušky, korozní průzkumy, odtrhové zkoušky,
- diagnostické průzkumy železobetonových a předpjatých mostů, včetně materiálových zkoušek betonu, detekce výztuže, endoskopické prohlídky vnitřních prostor.
Reference
- METODY PRO ZAJIŠTĚNÍ UDRŽITELNOSTI OCELOVÝCH MOSTNÍCH KONSTRUKCÍ INDUSTRIÁLNÍHO KULTURNÍHO DĚDICTVÍ
V rámci projektu TA ČR NAKI II MK STARFOS DG18P02OVV033 je cílem vyvinout postupy pro udržení provozuschopnosti ocelových mostních konstrukcí zahrnutých do industriálního kulturního dědictví. Jsou vyvíjeny metody a technologie pro diagnostiku historických litinových a ocelových konstrukcí se zaměřením na poruchy korozního a únavového charakteru. Projekt se zaměřuje i na zesilování ocelových prvků a styčníků se zaměřením na moderní metody, jako je SMA (Shape Memory Alloy). Dále jsou vyvíjeny nové metody a technologie pro přípravu povrchů historických mostních konstrukcí a inovativní systémy protikorozní ochrany kombinovaných podkladů na bázi nanotechnologií. Projekt multidisciplinárního charakteru se opírá o spolupráci expertů z Fakulty stavební, architektury, strojní a Kloknerova ústavu ČVUT.
- POKROČILÝ SOFTWARE PRO OPTIMÁLNÍ NÁVRH OBECNÝCH STYČNÍKŮ STAVEBNÍCH OCELOVÝCH KONSTRUKCÍ
Pracovníci Fakulty stavební mají příležitost pracovat na projektu MERLION III Pokročilý návrh konstrukčních detailů/prvků pomocí strojového učení, FW01010392, který je zaměřen na využití umělé inteligence a strojového učení pro efektivní návrh prvků a styčníků ocelových stavebních konstrukcích. Projekt je pod vedením kolegů z brněnské firmy IDEA StatiCa řešen ve spolupráci s VUT v Brně. Vychází se z výstupů předešlých prací, které byly zaměřeny na návrh, analýzu a posouzení styčníků obecného tvaru s obecnými průřezy, viz obrázek. Výstupem projektů je metoda CBFEM (Component Based Finite Element Method) a softwarový nástroj IDEA Connection. Ten se v komunitě projektantů ‑ocelářů prosadil celosvětově. Je používán v 70 zemích světa. Inovativní řešení získalo cenu Česká hlava 2018.
- REKONSTRUKCE MOSTU V KM 80,930 TRATI HOHENAU (ÖBB) – PŘEROV – „OSKAR“
Objednavatel: FIRESTA – Fišer, rekonstrukce, stavby a.s., SŽDC s.o.
- expertní činnost při přípravě akce (pro SŽDC s.o.),
- rozsáhlé tenzometrické měření při předpínání svařovaných táhel (délka kabeláže 6200 m, 189 měřených míst, 7 měřících ústředen),
- statická, dynamická a brzdná zatěžovací zkouška,
- zřízení systému pro dlouhodobý monitoring,
- správa a vyhodnocování dlouhodobého monitoringu (pro SŽDC s.o.).
- METODY EXPERTNÍHO HODNOCENÍ ŽELEZNIČNÍCH MOSTŮ A STANOVENÍ PREDIKČNÍCH POSTUPŮ
Objednavatel: SŽDC s.o.
- provedení podrobných prohlídek a diagnostických průzkumů 9 mostů, včetně materiálových zkoušek a korozních průzkumů,
- stanovení zatížitelnosti a přechodnosti 9 mostů, a to i s využitím zatěžovacích zkoušek,
- aktualizace metodického pokynu pro stanovení zatížitelnosti železničních mostů.
- REKONSTRUKCE MOSTU V KM 143,143 V ŽST. BRNO HL. N. (HYBEŠOVA) – EXPERIMENTÁLNÍ, NUMERICKÉ A DIAGNOSTICKÉ ČINNOSTI PŘI POSOUZENÍ PUKLOVEK
Objednavatel: FIRESTA – Fišer, rekonstrukce, stavby a.s.
- diagnostický a materiálový průzkum historických puklovek,
- zatěžovací zkouška a nelineární numerická analýza historické a nové puklovky pro validaci modelu, únavové zkoušky nové puklovky,
- hlavním výsledkem bylo zjištění možnosti ponechání významné části historických puklovek, což zjednodušilo a urychlilo činnost zhotovitele.
- POKROČILÉ METODY POSUZOVÁNÍ EXISTUJÍCÍCH OCELOVÝCH MOSTŮ NA ÚČINKY ZATÍŽENÍ VĚTREM, BRZDNÝCH A ROZJEZDOVÝCH SIL
Objednavatel: SŽDC s.o.
- zpřesnění skutečného zatížení větrem na typové ocelové mosty na základě zkoušek ve větrných tunelech (ITAM) 8 typů mostů,
- statistická analýza založená na datech, intenzitě osobní a nákladní dopravy v síti SŽDC pro rychlosti větru, délky a četnosti větrných bouří,
- stanovení nových součinitelů kombinace pro působení větru a dopravy.
Adresa
Katedra ocelových a dřevěných konstrukcí
Fakulta stavební ČVUT v Praze
Thákurova 7
Praha 6 – Dejvice
166 29
IČ: 68407700
DIČ: CZ68407700
Kontaktní osoba
prof. Ing. Pavel Ryjáček, Ph.D.
Vedoucí katedry
Email: pavel.ryjacek@fsv.cvut.cz
Mobil: 602 250 860